כפר הצוואר ארוך קארן

כפר הצוואר הארוך קארן בתאילנד:

מיקום: מיקומי כפר שונים בין צ'אנג מאי למשולש הזהב (מומלץ לראות עם קבוצת טיולים).

עלות: כדי להוסיף ביקור בכפר לסיור קבוצתי זה עולה בדרך כלל 300-500 באט לאדם( 250-400 ש"ח). הכפרים האותנטיים הם בדרך כלל חופשיים להיכנס מכיוון שהמקומיים מרוויחים כסף ממכירת אומנותיהם לתיירים.

סולם כיף: 9 מתוך 10

ביקור באחד מכפרי קארן הרבים בתאילנד הוא אחת החוויות האקזוטיות ביותר עלי אדמות. זהו אחד המקומות המומלצים לבקר בהם במהלך חופשות תאילנד אקזוטיות. המסתורין והיופי המהדהדים את מסורת השימוש בטבעות פליז לתכשיטים אקסטרווגנטיים הם משהו שנראה טוב יותר באופן אישי מאשר בספר. זוהי חוויה אמיתית מאת מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק שיש לראות כדי להאמין.

מי הם אנשי שבט קארן?

הקארן הם קבוצה שבטית שחיה היסטורית בגבעות במיאנמר (לשעבר בורמה) בצד של הגבול עם תאילנד. ידועות בעיקר בזכות צווארן המוארך, נשות קארן עונדות טבעות פליז כבדות סביב צווארן, אמות הידיים והשוקים. בעוד שאנשי קארן הם בעיקר עובדי שדה וחקלאים, לנשים יש היסטוריה עשירה של יצירה מגילוף עץ ועד אריגה. בסך הכל שבטי הצוואר הארוך חיים אורח חיים מחוספס, מייגע ופשוט, אך פירות עמלם הם צבעוניים ומלאי חיים.

אנשי שבט קארן

ישנם עדיין כ-40,000 חברי קארן כיום, אך אלפים נאלצו להימלט מבורמה במהלך עשרות השנים עקב אי שקט פוליטי. בריחה לתאילנד הייתה בחירה בטוחה מאוד עבור רבים, אבל אלו שהגיעו הם בעיקר מהגרים בלתי חוקיים ואין להם אפשרויות לזכות באזרחות תאילנדית. בעוד שהמצב הרבה יותר טוב עבור הקארן שברחו מבורמה, חוסר ההזדמנויות עבור הצוואר הארוך הגביל את הקבוצות לכיסים קטנים נפרדים מרוב תאילנד המודרנית. מצד אחד, זה יפה שהם הצליחו לשמור על המסורת שלהם בחיים, ומצד שני, זה מאבק לאזן בין העולם החדש לבין הישן.

למה לשבט הקארן יש צוואר ארוך?

למרות שנראה שלנשי קארן יש צוואר ארוך במיוחד, טבעות הפליז המסורתיות [1] שלהן למעשה מרסקות את הכתפיים וכלובי הצלעות שלהן רק גורמות לצוואר שלהן להיראות ארוך יותר. טבעות הפליז, שנמצאות גם סביב השוקיים והזרועות שלהן, עשויות מחתיכת מתכת מוצקה אחת מה שהופך אותן לכבדות למדי. בכל פעם שאישה מוסיפה טבעת לצווארה היא מצוידת בחתיכת צוואר חדשה שמתפתלת מסביב ומסביב. במהלך הביקור האחרון שלנו, תועדו מספר נשים עם למעלה מ-25 טבעות על צווארן.

למה הנשים עושות את זה?

הסיבה הגדולה ביותר לכך שהנשים קארן מכניסות את עצמן לשגרת הארכת הצוואר היא פשוט מסורת. אמנם יש כמה מהנשים שצריכות לדבוק במסורת כדי להרוויח כסף מכיוון שהן פליטות, אבל יש כמה מהנשים שעושות את זה רק כדי להחזיק במורשת שלהן.

בימים הראשונים של הצוואר הארוך, המנהג של טבעות הפליז החל לא רק בשביל היופי, אלא גם כדי להגן מפני נמרים ובמקרים מסוימים אפילו רק בגלל שמנהיג הכפר אמר שהוא מעדיף את זה. כיום רבות מנשות קארן הצעירות שוברות את המסורת וההערכה היא שלתרגול הארכת הצוואר נותרו רק כמה דורות של חיים.

איך לבקר בכפר קארן:

אם אתם בצ'אנג מאי, הכפר באן טונג לואנג הוא המקום שהכי קל לבקר בו וכולל כפר תערוכות של שבטי 5 הגבעות. כנראה שתבקרו בו במהלך טיולי ג'יפים של צ'יאנג מאי. כפר התערוכה אינו אותנטי כמו הכפרים העצמאיים הכפריים יותר, אבל הוא ייתן לכם הזדמנות מצוינת ללמוד על השבטים השונים ותוכלו להגיע לשם במונית .

שלושה מהשבטים האהובים עלינו לבקר כאן הם המונג (מיאו), העגיל הגדול (Akha) וצוואר הארוך (פאדואנג). תוכל להצטלם עם הנשים ואנו ממליצים לך לקנות מהן מזכרות ייחודיות. ניתן למצוא את מיקום הכפר במפה זו כתחנה מס' 20. בעוד שכפר התערוכות הבסיסי ליד צ'אנג מאי נגיש באמצעות מונית, תצטרכו להצטרף לסיור מאורגן לביקור בכפרים האחרים של קארן לונג נק בצפון תאילנד.

רבים מהכפרים הקבועים הגדולים מרוחקים ממסלול התיירות המוכר וכפרי הלוויין הקטנים יותר יכולים לנוע מעת לעת, כך שתרצו מדריך מקומי שיוכל להביא אתכם למקום הנכון. בדרך כלל מדריך טוב לא רק יידע היכן למצוא את הקארן, אלא יעדיף זמני ביקור כדי להכניס אותך עם פחות תיירים, וייתן חלק מהרווחים שלו ישירות לכפר אם אתה משלם דמי כניסה.

אנו ממליצים על הסיור הפרטי ומציעים שלא תתן להם לשכנע אותך לדלג על חלק מהסיור לזמן נוסף בתחנה אחרת, במקום זאת נסה להספיק לראות כל מה שאתה יכול. הסיור הפרטי יפנה זמן של 30-60  דקות בהשוואה לסיור הקבוצתי הציבורי מכיוון שלא תחכו לזרים ויהיה לכם הרבה זמן לראות הכל.

איך לבקר בכפר קארן

שקול להישאר לילה:

אם אתם באמת רוצים להרגיש בנוח באמת עם הביקור בקארן לונג צוואר, שעה של הליכה בכפר לא תגרום לכך וכדאי לכם לשקול להישאר ללון. החוויה האולטימטיבית היא להזמין עם חברה שמאפשרת לך להישאר ללון בכפר אותנטי במקום פשוט לעצור ליד כפר השוק המבוים.

שבטי גבעות אחרים בתאילנד:

בעוד שהתיירים העיקריים מושכים בקרב שבטי הגבעות של תאילנד הם הצוואר הארוך של קארן (Paduang), יש גם קבוצות רבות אחרות עם המורשת שלהן. חלק מהקבוצות האחרות חיות בתאילנד במשך מאות שנים וכוללות את העגיל הגדול (Akha), Yao, Palong, Kayor, והמונג (Meo). לקבוצות אחרות הללו יש בעיקר כפרים מבוססים יותר מאשר לקארן לונג צוואר, אבל עדיין ידועות במסורות הייחודיות שלהן.

מסורות אלו נעות מבגדים בעלי פעמונים כבדים ועד לעגילים שנועדו למתוח את תנוכי האוזניים שלהם. לאנשי ההמונג כדוגמה יש כפרים ענקיים רבים כולל פסגה בראש הרים שתוכלו לבקר בהם במאמץ מסוים מצ'אנג מאי. כמו כן, ליד צ'אנג מאי, יש כפר תערוכות של 5 שבטים וחנויות שהוקמו ליד ממלכת הנמרים, שם תוכלו לפגוש חברים מסורתיים ממספר שבטים בבת אחת. החוויה הזו אינה אותנטית כמו ללכת לכפר אמיתי, עם זאת, היא הרבה יותר נגישה עבור רוב התיירים.

אולי תרצו לקרוא את המדריך שלנו למלונות מומלצים בצ'אנג מאי אם אתם מתכננים ללון.

אורי פרידמן

אורי פרידמן

מייסד האתר "חופשה בתאילנד"

× וילות בקו סמוי להשכרה
דילוג לתוכן